Toelichting baten en lasten

Analyse van het jaarrekeningresultaat

Uit de jaarstukken 2019 blijkt dat in enkele programma’s de begrote lasten (na begrotingswijzigingen) zijn
overschreden. Hierbij baseren we ons op de tabel Overzicht van baten en lasten, welke eerder in deze
jaarrekening is gepresenteerd. Het gaat om de volgende programma’s:
· Programma 6. Cultuur en erfgoed
· Programma 7. Bestuur en middelen

Op grond van artikel 193, lid 3 Provinciewet zijn alle begrotingsoverschrijdingen op de lasten (en daarmee
overeenstemmende balansmutaties) onrechtmatig. De commissie BBV geeft in de Kadernota Rechtmatigheid
2019 zijn visie over de invulling van het begrip rechtmatigheid in de controlverklaring van decentrale overheden.
Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2019 is in onderstaande gevallen sprake van begrotingsonrechtmatigheden, waarbij er wel onderscheid wordt gemaakt naar type overschrijding m.b.t. het rechtmatigheidsoordeel:

Tellen wel mee in het oordeel over de rechtmatigheid:

  • 1. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor

men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend;

  • 2. Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die ten onrechte niet tijdig zijn

geautoriseerd;

  • 3. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn.

Over de aanwending van deze extra inkomsten hebben Provinciale Staten nog geen besluit genomen;

  • 4. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf geconstateerd tijdens het

verantwoordingsjaar als onrechtmatig moeten worden beschouwd, omdat dit bijvoorbeeld uit nader
onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een
belastingnaheffing);

  • 5. Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen oftewel totaal geautoriseerd krediet)

waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- of financieringslasten in
het jaar van investeren;

Tellen niet mee in het over de rechtmatigheid:

  • 6. Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels gecompenseerd worden door direct gerelateerde

opbrengsten (bijvoorbeeld subsidies);

  • 7. Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het

kader van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.

Hierna is de analyse van de begrotingsrechtmatigheid opgenomen:

Programma 6. Cultuur en erfgoed à € 4,756 mln.
De hogere gerealiseerde lasten in dit programma zijn ontstaan doordat in de lasten de gehele subsidieverlening
t.b.v. de restauratie van de Domtoren ad € 8 mln. opgenomen, terwijl in de raming rekening gehouden was met
een voorschot van € 2 mln. De verstrekte subsidie past binnen het bestaande beleid en de totale door PS
toegekende middelen, maar door de toerekening aan één jaar is er sprake van een overschrijding. In het
bestemmingsvoorstel bij deze jaarrekening wordt voorgesteld om € 4 mln. uit de reserve Erfgoedparels vrij te
laten vallen evenals het budget 2020 ad € 2 mln. Gelet op het bovenstaande is deze overschrijding van het
lastenbudget niet aan te merken als een begrotingsonrechtmatigheid.

Programma 7. Bestuur en middelen à € 1,927 mln.
De hogere gerealiseerde lasten in dit programma zijn grotendeels ontstaan, omdat wij op basis van de
verslaggevingsregels de voorziening Pensioen GS (pensioenverplichtingen van (oud) bestuurders) hebben
moeten aanvullen met € 1,586 mln. Een andere overschrijding à € 0,4 mln. betreft de door ons gedane bijdrage in
de organisatiekosten van de Koningsdag in Amersfoort. Het budget hiervoor is beschikbaar gesteld in 2018, maar
de kosten zijn in deze jaarrekening 2018 verantwoord. Dit is het gevolg van het op de juiste wijze toerekenen van
subsidielasten aan het boekjaar. In de concept jaarrekening 2018 is hetzelfde bedrag als onderbesteding gemeld.
De overschrijding van het lastenbudget in dit programma komt dus uit een actualisatie van de voorziening en een
gewijzigde toerekening van subsidielasten aan een boekjaar wat niet eerder was te voorzien en is daarom niet
aan te merken als een begrotingsonrechtmatigheid.

Deze pagina is gebouwd op 05/03/2021 10:09:28 met de export van 05/03/2021 09:50:18