Verschillenanalyse Programma 2. Landelijk gebied
Verschillenanalyse | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Saldo | ||
Lasten | |||||
---|---|---|---|---|---|
AVP ontwikkeling NNN: eind 2019 is een deel van de kosten voor aankoop van gronden geactiveerd op de balans conform de werkwijze zoals afgestemd met de accountant voor de jaarrekeningen 2018 en 2019. Als gevolg hiervan is er minder besteed dan gepland. Tevens is bij het project Natuurinrichting Elster Buitenwaarden minder besteed dan gepland als gevolg van het stilleggen van de werkzaamheden. | 19.297 | 17.986 | 1.311 | ||
Natuurbeheer: natuurbeheer bestaat uit regulier natuurbeheer, agrarisch natuurbeheer en aflossing functieverandering. Voor regulier natuurbeheer zijn er meer subsidieaanvragen voor uitbreidingen dan verwacht, ook al zijn deze in de najaarsrapportage al opgehoogd met € 272.000. Voor agrarisch natuurbeheer is er een onderbesteding, met name doordat de cofinanciering met EU middelen hoger is uitgevallen (75% EU financiering ipv 50%), waardoor de PU-bijdrage lager was (25% i.p.v. 50%). Deze PU middelen dienen echter wel beschikbaar te blijven voor de komen jaren (2020, 2021). Aflossing functieverandering: er is sprake van een overschrijding van € 128.000 m.n. als gevolg van indexatie van de functieveranderingscontracten. Het tekort wordt gedekt uit restantbudget regulier natuurbeheer opgenomen in de reserve RSN. | 15.421 | 15.614 | -193 | ||
Natura 2000 (PAS): de lasten voor de POP3-subsidie ten behoeve van de Oostelijke Binnenpolder Tienhoven à € 860.000 zijn gecorrigeerd naar begrotingsdoel 0201 (Ontwikkelen robuust natuurnetwerk). Ook de overige lasten voor PAS-maatregelen in dit gebied zijn hieruit gefinancierd. Daardoor vallen de lasten op kostenplaats 600027 lager uit dan voorzien. | 2.000 | 354 | 1.646 | ||
Biodiversiteit: er is sprake van € 2,1 mln. onderbesteding bij de biodiversiteitsbudgetten. Dit komt o.a. doordat de subsidieregeling voor de actieve soortenbescherming en de aanpak van de exoten pas medio 2019 gereed was en opengesteld kon worden. Daardoor is een substantieel deel van de subsidieaanvragen pas eind december binnengekomen en konden deze niet meer worden verleend in 2019. Daarnaast zien wij dat organisaties nog niet voldoende ingespeeld zijn op de nieuwe subsidiemogelijkheden. Sommige natuur beherende terreinorganisaties hebben bij weidevogelmaatregelen bovendien aangegeven dat zij onvoldoende personele capaciteit hebben om subsidieaanvragen te doen en projecten uit te voeren. Het gehele restantbudget van biodiversiteit wordt in eerste instantie gestort in de reserve RSN. Hiervan wordt voor de USB een bedrag van € 350.000 behouden in de reserve zodat kansrijke projecten die eind december werden ingediend alsnog beschikt kunnen worden in 2020. Voor het versterken van de weidevogelreservaten zal ook een bedrag van € 200.000 in de reserve worden behouden. Het restantbudget (€1.581.000) laten we via een bestemmingsvoorstel vrijvallen naar de algemene middelen. | 3.433 | 1.302 | 2.131 | ||
Faunabeheer: bij faunabeheer is er sprake van een onderschrijding van € 485.000 bestaand uit een onderschrijding van € 435.000 aan lasten en € 50.000 aan ontvangen niet begrootte baten (terugontvangen compensabele BTW) .De onderschrijding bestaat uit 405.000 voor ganzenakkoord en 30.000 aan overige posten. Voor de uitvoering van het ganzenakkoord zijn middelen ingezet voor uitvoering en voor praktijkproeven met alternatieven voor schadebestrijding. Het blijkt dat de voorbereiding van met name deze praktijkproeven vele tijd vergt en dat daardoor uitvoering later kan plaats vinden dan budgettair gepland. Hierdoor schuiven de projecten op. Het resterend budget van € 405.000 is niet onttrokken aan de reserve. Bij de zomernota zal een voorstel worden opgenomen om het resterend budget (geheel of deels) te begroten in 2020. Voor de overige onderschrijding van € 30.000 zal een bestemmingsvoorstel worden gedaan om dit te laten vrijvallen uit de reserve (tezamen met ander restanten van de reserve biodiversiteit die kunnen vrijvallen). | 2.832 | 2.397 | 435 | ||
AVP Beleving en financieringsbronnen natuur: aan de stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug is €400.000 exploitatiesubsidie verstrekt eind 2019. Hiervan is €65.000 gefinancierd uit AVP. Echter, ook de €200.000 die met de Kadernota 2018 beschikbaar is gesteld is uit AVP gefinancierd. Hierdoor vallen de lasten ca. €200.000 hoger uit dan geraamd. | 620 | 801 | -181 | ||
Accounthouderschap HUL, LEU en IVN: door een in 2019 tekort op de exploitatiesubsidie van LEU is terughoudendheid betracht bij het toekennen van gevraagde subsidieverzoeken: door de late financiële reparatie van dit tekort was er geen mogelijkheid om een aantal subsidies te verlenen voor gewenste aanvullende acties zoals Groen doet Goed. Hierdoor is een overschot van € 82.500 ontstaan. | 1.776 | 1.693 | 83 | ||
AVP Duurzame landbouw:voor uitvoer van de POP3 subsidieregelingen wordt gebruik gemaakt van personeel van het provinciale Subsidieloket. Eind 2019 is besloten een viertal medewerkers niet door te belasten aan het Programma Agenda Vitaal Platteland. Als gevolg hiervan vallen de lasten lager uit dan gepland. | 6.907 | 6.476 | 431 | ||
AVP Snel internet: er is meer subsidie verstrekt voor snel internet dan voorzien in 2019. Een deel van de gemeenten in het oosten van de provincie had geen subsidieaanvraag ingediend voor subsidiering van de kosten voor snel internet. Gezien de looptijd van de intentieovereenkomst snel internet tot eind 2019 was de verwachting dat dit ook niet meer ging gebeuren. Eind 2019 zijn alsnog diverse subsidies ingediend met als gevolg een hogere besteding in 2019. | 250 | 355 | -105 | ||
AVP Leefbaarheid: Er zijn minder subsidies ontvangen dan verwacht eind 2019. Ook is een subsidie lager vastgesteld. Als gevolg hiervan is er in 2019 minder gesubsidieerd dan verwacht. | 284 | 221 | 63 | ||
Overige verschillen | - | 345 | -345 | ||
Samengevoegde afwijkingen kleiner dan 100.000 | 5.756 | 5.591 | 165 | ||
Totaal lasten | 58.577 | 53.135 | 5.442 | ||
Baten | |||||
AVP Ontwikkeling NNN: Eind 2019 is een deel van de inkomsten uit verkopen van gronden (vooral in het westen van de provincie) geactiveerd op de balans. Met een deel van deze baten was wel rekening gehouden in de exploitatiebegroting. Hierdoor vallen de baten fors lager uit dan gepland. | 3.560 | 1.274 | 2.286 | ||
AVP Duurzame landbouw: wij ontvangen als provincie nog over diverse jaren een bijdrage van de Rijksdienst van Ondernemend Nederland voor de technische bijstand die wij hebben verleend voor het uitvoeren van de POP3 subsidieregeling. Deze bedragen zijn eind 2019 opgenomen als Nog te ontvangen in de provinciale administratie. Ook waren een aantal kleinere baten in het kader van POP3 niet begroot op de kostenplaats. Als gevolg hiervan vallen de baten hoger uit dan gepland. | - | 680 | -680 | ||
Samengevoegde afwijkingen kleiner dan 100.000 | 71 | 270 | -199 | ||
Totaal baten | 3.631 | 2.224 | 1.407 | ||
Totaal | 54.946 | 50.911 | 4.035 |