5a.6.1 | Afstemmen vraag en aanbod mobiliteit |
---|---|
De provincie Utrecht werkt aan een toekomstbestending mobiliteitssysteem. Smart Mobility is een relatief nieuw onderwerp dat ruim twee jaar geleden is opgepakt. Het gaat over de digitalisering van mobiliteit waardoor organisaties, mensen, goederen en voertuigen hun mobiliteit slimmer, efficiënter en veiliger kunnen inrichten. Het bepalen van de scope en het organiseren van de juiste personele inzet voor het uitvoeringsprogramma heeft meer tijd gekost dan in eerste instantie was ingeschat. Veel aspecten van Smart Mobility raken andere uitvoeringsprogramma’s. Dit vraagt om veel afstemming (en daarmee tijd). Vooruitlopende op het uitvoeringsprogramma Smart Mobility zijn wel verschillende pilotprojecten gestart en is veel ervaring opgedaan. In 2019 zijn vier pilotprojecten succesvol afgerond. De projecten ‘Kwartiermakerschap Smart Mobility’ en ‘Ex ante/ex post evaluatie projecten Smart Mobility 2018’ hebben lessen opgeleverd om het uitvoeringsprogramma Smart Mobility vorm te geven. Het project ‘Multimodaal verkeersmanagement Utrecht Science Park (USP)’ heeft een overzicht met kansrijke acties opgeleverd die deels in uitvoering zijn. Het project ‘Collectief vervoer in dunbevolkte gebieden’ is uitgerold. U-Flex is een flexibel openbaar vervoersysteem in de regio Utrecht dat wordt geëxploiteerd door Qbuzz onder de merknaam U-OV. Het systeem maakt, net als andere flexibele systemen van Qbuzz, gebruik van de app TURNN van BNV Mobility om ritten te plannen en reserveren. U-Flex is op 31 maart 2019 als eerste ingevoerd op het Eiland van Schalkwijk om de laag bezette reguliere buslijnen met achtpersoonsbusjes te vervangen. Dit gebeurt op basis van een tweejarige proef. De eerste resultaten zijn positief. Als de proef succesvol is, kan dit leiden tot het omzetten van meer laag bezette lijnen in flexibel vervoer. De volgende drie projecten hebben een langere doorlooptijd: De projecten ‘Flexibilisering bij concessieverlening 2023’ en ‘Dienstregelingloos rijden op lijn 28’ hebben een doorlooptijd van vier jaar. In 2019 zijn eerste verkenningen en studies uitgevoerd. De uitkomsten van de projecten leveren input voor de nieuwe concessie 2023. Tot slot is er onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van Smart Mobility voor de N201.In de loop van 2018 en in 2019 zijn intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI) op de N201 geplaats. In totaal zijn er tot nu toe negen installaties operationeel. In 2019 zijn vooral technieken getest. Zo zijn er tests gestart gericht op adaptief verkeersmanagement gebaseerd op real time data. Ook is er getest op prioriteit voor weginspecteurs en vrachtwagens. Hierin is samengewerkt met de vrachtvervoerder Brouwer Transport uit Mijdrecht. In het eerste kwartaal van 2020 wordt een evaluatie uitgevoerd en zullen de resultaten van de eerste provinciale pilots beschikbaar zijn. |
Beoogde resultaten 2019 | Gerealiseerde resultaten 2019 |
---|---|
Er is een uitvoeringsprogramma Smart Mobility vastgesteld | Het opstellen van het Uitvoeringsprogramma Smart Mobility is vertraagd. Vaststelling nu voorzien in Q1 2020. |
Er zijn vier pilots uitgevoerd voor Smart Mobility | Er zijn vier pilotprojecten afgerond, drie zijn er nog in uitvoering, twee moeten er nog worden opgestart. |
Er is een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van Smart Mobility voor de N201 | Er zijn diverse tests uitgevoerd als voorbereiding op een pilot in 2020. |