Uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid Voor verkeersveiligheid is een uitvoeringsprogramma vastgesteld. Hierin zijn de acties uit het mobiliteitsprogramma verder uitgewerkt: - inrichten van een duurzaam veilig provinciaal wegennet - stimuleringsbijdrage om verkeersveiligheidsknelpunten op gemeentelijke wegen aan te pakken - verkeerseducatie en voorlichting - versterken verkeershandhaving en innovaties Voorkomen van ongevallen De nadruk bij het oplossen van verkeersveiligheidsknelpunten op provinciale komt meer te liggen op het voorkomen van ongevallen op plekken die een potentieel risico vormen dan op het achteraf aanpassen van gevaarlijke situaties (proactieve aanpak). Voor het oplossen van veiligheidsknelpunten was in 2019 een investeringsbudget van € 4,2 miljoen beschikbaar. Dit is vooral ingezet bij de trajectstudies. Daarnaast was het plan een uitvoeringverordening op te stellen voor een stimuleringsregeling voor een verkeersveiliger gemeentelijke infrastructuur. Dit is in 2019 niet gelukt en zal nu in 2020 gebeuren. Het Rijk heeft een financiële impuls gegeven om het aantal bermongevallen te verminderen. Wij zetten deze middelen de komende jaren in om bermverharding te realiseren op plekken waar dit voor de veiligheid nodig is. Stimuleren verkeerseducatie We hebben 14 verschillende producten voor verkeerseducatie en voorlichting aangeboden. Het ging deels om lopende contracten en deels om nieuwe aanbestedingen. Hierbij leggen we het accent meer op afleiding in het verkeer en producten die zich op zwakkere verkeersdeelnemers richten, zoals kinderen en ouderen.. We bereikten 335 kinderdagverblijven, ca 40% van het totaal dagverblijven in de provincie en ruim 550 basisscholen (ca 75% van het totaal in de provincie). In totaal namen tien middelbare scholen onze pakketten af. Voor beginnende en oudere automobilisten en voor oudere fietsers worden daarnaast jaarlijks diverse praktijk- en informatiedagen gehouden. De ca. 40 bijeenkomsten zijn door meer dan 1.000 deelnemers bezocht. Daarnaast zijn ruim 130 buurtacties georganiseerd. Hier kan men denken aan stickeracties, snelheidsmetingen, flyeracties en remwegdemonstraties. Handhaving We hebben het bestaande aantal flitspalen weten te handhaven, gezorgd voor uitbreiding van het aantal (alcohol)controles en twee trajectcontroles zijn door het OM gerealiseerd. Smart Mobility en verkeersveiligheid We hebben een pilot gedaan gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheidsdata. We hebben gemeenten ondersteund en gezorgd voor kennisuitwisseling tussen gemeenten via bijeenkomsten. Samen met hen werken wij aan het strategisch plan verkeersveiligheid. Dat moet in 2020 gereed zijn. Bewustwordingscampagne komst Uithoflijn/veiligheid Het Uithoflijntracé loopt door een gebied van Utrecht waar bewoners niet gewend zijn dat er een tram rijdt. Daarom is door de projectorganisatie Uithoflijn in samenwerking met verkeersveiligheid een bewustwordingscampagne gestart. Dit om ruim op tijd aandacht te vragen voor de veiligheidsrisico’s die kunnen ontstaan met de komst van de trams. Bijvoorbeeld dat een tram voorrang heeft, niet kan uitwijken en een langere remweg heeft. Ook kunnen tramrails slipgevaar opleveren. |