1.1.2 | Proactief samenwerken met partners |
---|---|
Begeleiding gemeentelijke plannen In 2019 hebben gemeenten in totaal 358 plannen, vergunningen en principeverzoeken voor reactie aan ons voorgelegd of als ontwerp of vastgestelde versie gepubliceerd. Het ging om 148 ‘zienswijze-mogelijke’ plannen (101 ontwerpbestemmingsplannen en 47 omgevingsvergunningsaanvragen). In twee gevallen (1,4%) is door ons een zienswijze ingediend omdat het plan in strijd was met de PRS/PRV. Daarnaast is bij twee vastgestelde plannen een reactieve aanwijzing gegeven en tegen een plan beroep ingesteld. In een aantal gevallen (bij een niet adequate vertaling van de PRV, onze vooroverleg-reactie of zienswijze) is dus het wettelijk instrumentarium ingezet. Slechts in een enkel geval is er bestuurlijk bewust door gemeenten gekozen om het ontwerpplan of de vergunning met (enige) afwijking van de PRV vast te stellen. Conclusie is dat onze provinciale inzet in 2019 vrijwel altijd tot aanpassing van de plannen aan het provinciaal beleid heeft geleid. In een enkel geval was nog een zienswijze of aanwijzing of beroep aan de orde. Het beeld is daarmee dat gemeenten adequaat rekening houden met de kaders van ons beleid. Een specifieke positie neemt het project duurzame ontwikkeling Paleis Soestdijk in. Voor de duurzame instandhouding van het landgoed Paleis Soestdijk zijn in 2019 door de ontwikkelaar MeyerBergman Erfgoed Groep (MBE) in overleg met de gemeenten Baarn en Soest en de provincie de plannen verder uitgewerkt. In de voorbereiding van een uitvoerbaar voorontwerp-bestemmingsplan zijn meerdere onderzoeken, waaronder voor natuur uitgevoerd. Met name over de aanvankelijk geplande omvangrijke woningbouwontwikkeling is veel discussie geweest, i.v.m. de strijdigheid met provinciaal natuurbeleid en met een motie van de gemeenteraad van Baarn. Eind 2019 is een ultieme poging gestart om met de gemeente, de provincie, het Rijksvastgoedbedrijf en de MBE-groep tot een oplossing voor de ontstane problematiek te komen. Dat doel is met een aangepast plan in het eerste kwartaal van 2020 bereikt Ruimtelijke Agenda Gemeenten (RAG) & Omgevingsagenda Gemeenten In 2019 is verkend hoe de Ruimtelijke Agenda Gemeenten zich kan ontwikkelen tot Omgevingsagenda Gemeenten. Uit deze verkenning blijkt dat de Omgevingsagenda Gemeenten qua vorm en proces moet aansluiten bij de dynamiek van de gebiedsgerichte uitvoering. Snelle integrale methodieken kunnen helpen om de samenwerking samenhangend te verkennen en vorm te geven. De waterschappen hebben in een oriënterend gesprek aangegeven dat zij graag aansluiten bij deze methodieken. |
Beoogde resultaten 2019 | Gerealiseerde resultaten 2019 |
---|---|
In tenminste 10 gebieden is een nieuwe samenwerking tussen provincie en gemeenten tot stand gekomen. | In 11 gebieden heeft de nieuwe werkwijze geleid tot nieuwe vroegtijdige samenwerking. |
Er is een onderzoek verricht naar de ontwikkeling van de RAG naar een Omgevingsagenda. | In 2019 is een verkenning uitgevoerd die in 2020 verder wordt uitgewerkt. |
Er is een verkenning opgesteld voor samenwerking met de waterschappen. | Met de Waterschappen is oriënterend gesproken over de samenwerking. |
Tegen ten hoogste 5% van de gemeentelijke plannen is een zienswijze ingediend. | Bij 1,4% van de plannen is een zienswijze ingediend. |