Overige verbonden partijen
- Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen
Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen
Doel
Beheren van de middelen voor de nazorg van stortplaats Smink om de eeuwigdurende nazorg van deze stortplaats na sluiting te kunnen bekostigen.
Kerntaken
Het bekostigen van de nazorgkosten en een zodanig beheer van de fondsmiddelen dat voldoende rendement wordt gegenereerd voor de eeuwigdurende nazorg.
Type Verbonden Partij
Overige verbonden partijen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS is bestuur
Deelnemende partijen
geen
Openbaar belang
Het treffen van zodanige maatregelen dat wordt gewaarborgd dat de stortplaats geen nadelige gevolgen voor het milieu met zich meebrengt, dan wel voor zover dat redelijkerwijs niet kan worden gevergd, de grootst mogelijke bescherming wordt geboden tegen die nadelige gevolgen.
Wijziging belang
Het belang is gedurende 2016 niet veranderd.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
0.576 mln.
0.870 mln.
Vreemd vermogen
3,248 mln.
3,423 mln.
Resultaat
0.294 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
Volgens de huidige regels neemt de provincie de nazorg van de stortplaats Smink over in 2040. Om een eventueel financieel risico, dat het doelvermogen niet toereikend is, te voorkomen wordt elke drie jaar onderzocht of het nazorgplan moet worden aangepast. Op basis van dit plan wordt het doelvermogen opnieuw vastgesteld en kan de provincie een aangepaste heffing opleggen. Hierdoor wordt een eventueel financieel risico voor de provincie verkleind.
Gemeenschappelijke regeling
- Randstedelijke Rekenkamer (RRK)
Randstedelijke Rekenkamer (RRK)
Doel
Het doel van de Randstedelijke Rekenkamer is om de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies te verbeteren. Zij verricht hiervoor onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De rekenkamer informeert primair Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen.
Kerntaken
De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Amsterdam
Webadres
Bestuursdeelname
PS besluit tot instellen leden programmaraad en adviescommissie. Bestuurder wordt via unaniem PS besluit deelnemers benoemd.
Deelnemende partijen
Provincies Noord en Zuid Holland en Flevoland
Openbaar belang
De Randstedelijke Rekenkamer heeft, ter voldoening aan de Provinciewet, een Reglement van Orde opgesteld. Het Reglement van Orde bevat regels over de organisatie en werkwijze van de Rekenkamer.
Wijziging belang
Het belang is gedurende het boekjaar niet gewijzigd
Financieel belang
Financiële ontwikkeling
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
€ 0,382 mln.
€ 0,417 mln.
Vreemd vermogen
€ 0,656 mln.
€ 0,511 mnl.
Resultaat
€ -7.100 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Risico's
Als gevolg van activiteiten die meer kosten dan begroot, is er een risico dat uiteindelijk een bedrag aan contributie moet worden nabetaald. Dit risico wordt op dit moment verwaarloosbaar geacht, gezien de ervaring in de afgelopen jaren.De provinciale bijdrage aan de begroting van de Randstedelijke Rekenkamer wordt als volgt berekend:• voor de helft van de begroting dragen de provincies evenveel bij;• voor de andere helft van de begroting is de omvang van de bijdrage naar rato van de som van de belastingcapaciteit en de uitkering uit het provinciefonds.
- Recreatie Midden Nederland (RMN)
Recreatie Midden Nederland (RMN)
Doel
Zo goed mogelijk faciliteren van de deelnemende recreatieschappen op het gebied van beleid, onderhoud, financiën en personeelszaken.
Kerntaken
Recreatie Midden Nederland is een samenwerkingsverband van de deelnemende recreatieschappen. Recreatie Midden Nederland is het gemeenschappelijk facilitair bedrijf van de recreatieschappen en ondersteunt de deelnemende schappen.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS in Bestuur
Deelnemende partijen
Plassenschap Loosdrecht en omstreken en Recreatieschap Stichtse Groenlanden.
Openbaar belang
De provincie is vertegenwoordigd in het bestuur en draagt financieel indirect bij via de bijdragen aan de deelnemende recreatieschappen.
Wijziging belang
Financieel belang
n.v.t
Financiële ontwikkeling
Zie toelichting bij Risico’s. Begin 2019 is geconstateerd dat bedrijfsvoering RMN niet op orde was. Om dit op orde te krijgen zijn extra middelen ingezet en is een plan van aanpak opgesteld. A.h.v. het rapport van Beerenschot komt er een discussiel
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
0.218 mln.
0,093 mln.
Vreemd vermogen
1,777 mln.
2,582 mln.
Resultaat
-/-0,125 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
- Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (RSG)
Doel
Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten.
Kerntaken
De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincie.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
PS in Algemeen Bestuur,
GS in Algemeen en Dagelijks BestuurDeelnemende partijen
De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik, Woerden, De Ronde Venen, De Bilt en Stichtse Vecht
Openbaar belang
De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt bij voor 30,9%
Wijziging belang
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
3,754 mln.
4,789 mln.
Vreemd vermogen
8,047 mln.
6,376 mln.
Resultaat
1,108 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
- Plassenschap Loosdrecht e.o.
Plassenschap Loosdrecht e.o.
Doel
Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten.
Kerntaken
De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincies.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
PS in Algemeen bestuur. GS in Algemeen bestuur en Dagelijks bestuur.
Deelnemende partijen
Provincie Noord Holland en de gemeenten Stichtse Vecht, Wijdemeren en Utrecht.
Openbaar belang
De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en draagt bij voor 15% van de deelnemersbijdragen.
Wijziging belang
Het belang is gedurende het boekjaar niet gewijzigd
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
1,091 mln.
1,448 mln.
Vreemd vermogen
4,077 mln.
3,237 mln.
Resultaat
0,410 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
De provincie Utrecht is als deelnemende partij indirect - via de recreatieschappen en het plassenschap Loosdrecht e.o. - aanspreekbaar voor tekorten. De financiële reserves zijn de afgelopen jaren flink geslonken. Zie hiervoor ook de toelichting in de paragraaf Weerstandsvermogen.
- Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Doel
De Regionale Uitvoeringsdienst behartigt de belangen van de deelnemers tezamen en van iedere deelnemer afzonderlijk op het gebied van fysieke leefomgeving, voor zover de bevoegdheid daartoe de deelnemer toekomt en voor zover deze aan de Regionale Uitvoeringsdienst is gemandateerd.
Kerntaken
De RUD voert namens de provincie en gemeenten vergunningverlenende, handhavende en toezichthoudende taken uit op het milieu- en omgevingsdomein. Elke deelnemer bepaalt het voor hem uit te voeren beleid zelf.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS in Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur
Deelnemende partijen
De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Openbaar belang
Het waarborgen en ontwikkelen van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. De provincie is de grootste opdrachtgever, voor ca 58%.
Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
1,117 mln.
1,332 mln.
Vreemd vermogen
2,262 mln.
2,411 mln.
Resultaat
0,416 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
- Het Utrechts Archief
Het Utrechts Archief
Doel
De gemeenschappelijke regeling Het Utrechts Archief (HUA) voert voor de provincie de wettelijke taken uit op het gebied van het beheer van de historische provinciale archieven.
Kerntaken
HUA voert voor de provincie Utrecht de archiefwettelijke taken uit, te weten: beheer van de provinciale archiefbewaarplaats en de daarin opgenomen papieren en digitale archieven en documentaire verzamelingen; het toezicht van de provinciearchivaris op het beheer van de niet overgebrachte archieven; beschikbaarstelling van de in de provinciale archiefbewaarplaats opgenomen archieven en documentaire verzamelingen; publieksbereik van de door HUA beheerde bronnen voor de geschiedenis van de provincie Utrecht.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Het Utrechts Archief
Bestuursdeelname
GS in dagelijks bestuur (1 lid) en in algemeen bestuur (2 leden)
Deelnemende partijen
Gemeente Utrecht en Rijk
Openbaar belang
Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
2,191 mln.
2,623 mln.
Vreemd vermogen
0,905 mln.
0,859 mln.
Resultaat
0,044 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
- Gemeenschappelijk Orgaan Hollandse Waterlinie
Gemeenschappelijk Orgaan Hollandse Waterlinie
Doel
Het siteholderschap draagt zorg voor de bescherming en het uitdragen van de uitzonderlijke universele waarden van het UNESCO werelderfgoed Hollandse Waterlinies. De siteholder voert de regie over het hele werelderfgoed Hollandse Waterlinies en is voor het Rijk het eerste aanspreekpunt voor zaken die betrekking hebben op de werelderfgoedstatus.
Kerntaken
De siteholder coördineert, of draagt zorg voor de uitvoering van de volgende taken:a) afstemming en communicatie; b) het stimuleren en controleren van de bescherming; c) het opstellen, actualiseren en uitvoeren van het managementplan; d) de verantwoording naar het Rijk; e) het nakomen van de rapportageverplichtingen naar UNESCO;f) het ondersteunen en faciliteren voor beschikbaar krijgen van voldoende middelen; g) het bevorderen van visievorming ten behoeve van strategieën; h) het stimuleren van kennisuitwisseling en expertise;i) het tijdig identificeren van en reageren op bedreigingen en ontwikkelingen;j) draagvlak, kennisverspreiding en promotie; k) eerste aanspreekpunt voor nationale overheden.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
In oprichting
Bestuursdeelname
Van elk GS is er één gedeputeerde lid. Gezamenlijk zijn zij opdrachtgever van het orgaan (de siteholder).
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland, provincie Gelderland en provincie Noord-Brabant
Openbaar belang
Publiek belang voor het instandhouden van het werelderfgoed.
Wijziging belang
Financieel belang
Financiële ontwikkeling
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
Inhoudelijke ontwikkeling
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Risico's
Coöperaties en vennootschappen
- Vitens NV
Vitens NV
Doel
Het uitoefenen van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen: de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt.
Kerntaken
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich in voor de bescherming van de kostbare drinkwaterbronnen.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergaderingen van aandeelhouders
Deelnemende partijen
Provincies en gemeenten in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar belang
Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven. Het belang van de provincie Utrecht als aandeelhouder in Vitens is historisch gegroeid. Met ons aandeelhouderschap borgen wij onze verantwoordelijkheid voor een goede drinkwatervoorziening in Utrecht.
Het belang van de provincie Utrecht bedraagt 5,692%. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd.Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
533,100
533,300
Vreemd vermogen
1.233,500
1.293,000
Resultaat
5,400
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
285.869
€ 1 per aandeel (totaal € 285.869)
286 € 285.869
4,95%
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
- Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
Doel
Het bankieren ten dienste van overheden - waaronder provincies - en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg.
Kerntaken
De NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor de overheid en voor het maatschappelijk belang.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergaderingen van aandeelhouders
Deelnemende partijen
De overige aandeelhouders zijn het Rijk, provincies en gemeenten en een hoogheemraadschap
Openbaar belang
De provincie heeft een belang van 0,16% in de BNG. Het is niet zonder meer mogelijk een marktwaarde voor deze aandelen te bepalen, omdat deze niet vrij verhandelbaar zijn.
(Bron BNG jaarrekening 2015)Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
4.991,000
4.887,000
Vreemd vermogen
132.518,000
144.802,000
Resultaat
163.000,000
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
87.750
€ 2,50 per aandeel (totaal nominaal € 219.375
€ 219.375
0,16%
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
- Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB)
Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB)
Doel
Voor gemeenten, provincies, gezondheidszorg, onderwijs en activiteiten op het gebied van water en milieu, arrangeert de bank korte en langlopende kredieten.
Kerntaken
De Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is een financiële dienstverlener voor de overheidssector.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergadering van aandeelhouders
Deelnemende partijen
De aandelen zijn in handen van waterschappen, het Rijk en provincies.
Openbaar belang
De provincie heeft een belang van 0,17% in de NWB. De aandelen van de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) kennen geen marktwaarde.
(Bron NWB jaarrekening 2015)Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
1.726,000
1.796,000
Vreemd vermogen
81.989,000
94.409,000
Resultaat
95.000,000
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
A: 43 B: 60
A: €115 p.aandeel totl nom.4.945,- en B: € 460 p.aandeel totl € 27.600,-
A: € 4.945 en B: € 27.600
A: 0,09% B: 0,70%
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
- Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU)
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU)
Doel
Doel van de N.V. is het investeren in de private delen (lege delen van terreinen, verouderde bedrijfsbebouwingen) ten einde deze met andere participanten (zoals gemeenten en/of private ontwikkelaars) te herontwikkelen en opnieuw in de markt te zetten.
Kerntaken
N.V. OMU is in 2011 opgericht voor het investeren in private kavels op verouderde bedrijventerreinen in de provincie Utrecht. In 2016 is de opdracht verbreed naar de transformatie van leegstaande kantoorpanden.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
De provincie Utrecht is enig aandeelhouder van de OMU.
Deelnemende partijen
De provincie Utrecht is enig aandeelhouder van de OMU.
Openbaar belang
Het gaat om projecten die zonder ingrijpen van de overheid niet of ernstig vertraagd van de grond zouden komen en die een bijdrage leveren aan verbetering van het vestigingsklimaat op bedrijventerreinen en de leefbaarheid in de binnensteden.
Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
12,8 mln.
12,4 mln.
Vreemd vermogen
0,1 mln.
0,1 mln.
Resultaat
-0.394 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
150.000
€ 100 per aandeel totaal nominaal € 15.000.000
15.000.000
100%
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht B.V.
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht B.V.
Doel
Versterken van de economische structuur van de Regio Utrecht door te investeren in de innovatieve sectoren en maatschappelijke opgaven.
Kerntaken
1. Innoveren; business development (bedrijven/projecten)2. Investeren; financieringen & participaties3. Internationaliseren; trade & invest
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
Robert Strijk (Aandeelhouder)
Deelnemende partijen
Gemeenten Amersfoort, Hilversum en Utrecht, UU, UMCU (via Utrecht Holdings) en Ministerie EZK
Openbaar belang
Economische structuurversterking in de provincie Utrecht
Wijziging belang
Financieel belang
Financiële ontwikkeling
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
Inhoudelijke ontwikkeling
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Risico's
- REMU Houdstermaatschappij NV
REMU Houdstermaatschappij NV
Doel
De activiteiten van N.V. REMU Houdstermaatschappij beperken zich thans tot die van belangenbehartiger in het kader van een eventueel nog van ENECO te ontvangen vergoeding indien dat bedrijf zelf zou worden verkocht.
Kerntaken
zie Doel
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
Via aandeelhoudersvergadering
Deelnemende partijen
Gemeenten Utrecht en Amersfoort
Openbaar belang
De provincie is voor 47,5% aandeelhouder in de houdstermaatschappij. De vennootschap heeft een eigen vermogen van € 1,5 mln. en wordt in stand gehouden in verband met een eventueel nog te ontvangen vergoeding van ENECO. Deze vergoeding bedraagt 4,66% van de totale waarde bij verkoop voor 31 december 2010 van meer dan 50% van ENECO (privatiseringsvergoeding). Zoals oorspronkelijk overeengekomen, vervalt het recht op deze vergoeding na 31 december 2010, echter vanwege het verzet dat ENECO heeft gepleegd tegen de Wet Onafhankelijk Netbeheerder (zgn. splitsingswetgeving), komt ENECO, naar het standpunt van de voormalige aandeelhouders, geen beroep meer toe op de vervaldatum van de privatiseringsvergoeding. De uitspraak op in Hoger beroep op 8 december 2020 is voor N.V. REMU Houdstermaatschappij (REMU) negatief uitgevallen. Tegen deze uitspraak zal REMU in cassatie gaan bij de Hoge Raad.
Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
1,194 mln.
0.969 mln.
Vreemd vermogen
8,241 mln.
3.328 mln.
Resultaat
-0,225 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
95
€ 500 per aandeel nominaal € 47.500
€ 47.500
47,5%
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
Stichtingen en verenigingen
- Inter Provinciaal Overleg (IPO)
Inter Provinciaal Overleg (IPO)
Doel
Het IPO behartigt de belangen van de provincies en biedt een platform voor o.a. het optimaliseren van de condities waaronder provincies werken en provinciale vernieuwingsprocessen stimuleren.
Kerntaken
Het IPO is actief op dezelfde terreinen als de provincies, zoals milieu, landelijk gebied, sociaal beleid, ruimtelijke ordening, wonen, economie en mobiliteit. De belangenbehartiging geeft het IPO vorm door regelmatig te overleggen met onder andere de verschillende overheden en maatschappelijke organisaties. De platformfunctie wordt ingevuld door gelegenheden te creëren om kennis en ervaringen uit te wisselen, gezamenlijke standpunten te bepalen en initiatieven te ontplooien. Daarnaast ondersteunt het IPO de provincies bij het uitvoeren van taken, onder andere via de uitvoeringsorganisatie BIJ12 (natuur, informatiesystemen).
Type Verbonden Partij
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
PS in Algemene ledenvergadering
GS in bestuurDeelnemende partijen
De overige provincies
Openbaar belang
Het IPO is een vereniging, waarvan alle Nederlandse provincies lid zijn. Deze zijn vertegenwoordigd in het verenigingsbestuur en de algemene vergadering. Het bestuur bestaat uit dertien leden, uit elke provincie één gedeputeerde. Elk heeft een eigen portefeuille waarvan hij of zij ook woordvoerder is. Een commissaris van de Koning is voorzitter. De algemene vergadering bestaat uit 24 Statenleden; uit elke provincie twee.
Daarnaast heeft het bestuur vier adviseurs: drie Commissarissen van de Koning en één provinciesecretaris respectievelijk voorgedragen door de Kring van Commissarissen en de Kring van Provinciesecretarissen.
De kosten van de vereniging worden door de provincies gedragen volgens een maatstaf, waarbij de ene helft van de kosten gelijkmatig over de provincies wordt verdeeld, en de andere helft over de provincies wordt verdeeld naar rato van de som van de totale uitkeringen uit het provinciefonds en de belastingcapaciteit.Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
5,429 mln.
4,462 mln.
Vreemd vermogen
19,682 mln.
19,174 mln.
Resultaat
1,746 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
- Huis der Nederlandse Provincies (HNP)
Huis der Nederlandse Provincies (HNP)
Doel
De algemene doelstelling van de Vereniging Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) is het verkrijgen van een effectieve positionering en vertegenwoordiging van de provincies in Brussel.
Kerntaken
Het HNP behartigt de provinciale belangen op het Brusselse speelveld en is daarmee de lobbyorganisatie van de provincies. Het HNP richt zich op de kennis- en netwerkanalyse van een beperkt aantal dossiers. Het HNP treedt proactief op als verbindende schakel tussen Brussel en de achterban (provincies en IPO) en coördineert de strategie en het netwerk voor de Europese lobbydossiers. Het HNP draagt bij aan de gehele Europese beleidscyclus door vanuit de provinciale belangenbehartiging te ‘brengen’ en te ‘halen’. ‘Brengen’ door het delen van kennis, bijdragen aan de ontwikkeling en uitvoering van Europees beleid dat de provincies raakt en aangaat, en het tonen van goede provinciale voorbeelden die passen binnen de Europese doelstellingen. ‘Halen” is het gebruiken van Europese programma’s en structuurfondsen en het samenwerken in Europese netwerken.
Type Verbonden Partij
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Brussel
Webadres
Bestuursdeelname
GS in bestuur
Deelnemende partijen
De overige provincies en het IPO
Openbaar belang
Vertegenwoordigers van de twaalf provincies en het IPO werken in opdracht van het HNP-bestuur vanuit het Huis als liaison tussen de provincies en Europese instellingen en netwerken. De EU-lobbyprioriteiten van het IPO gelden hierbij als basis, naast landsdelige en provinciale agenda’s. Namens de provincie Utrecht is gedeputeerde Strijk lid van het Bestuur van het HNP.
De provincie Utrecht is lid van het HNP en betaalt daarvoor een bijdrage voor huisvestings- en apparaatskosten. Het HNP is een vereniging volgens Belgisch recht (Internationale non-profit organisatie).Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
n.v.t.
1 januari 2019
31 december 2019
Eigen vermogen
0,328 mln.
0,299 mln.
Vreemd vermogen
0,030 mln.
0,177 mln.
Resultaat
0,028 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.