Wat hebben we bereikt?
Provincie Utrecht heeft ook in 2019 haar vaarwegen onderhouden. De kaders hiervoor (areaal, doelstellingen, gemiddelde kosten) zijn vastgelegd in de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit 2018. De vaarwegen anno 2019 zijn duurzaam veilig en de doorstroming van de schaapvaart wordt bevorderd. Naast bereikbaarheid draagt de provincie bij het beheer en onderhoud ook zorg voor een leefbare omgeving met aspecten als milieu en duurzaamheid. Gemiddeld over alle wegen en vaarwegen gerelateerde kapitaalgoederen tezamen is vastgesteld dat het beheer in onze plaatsvindt op kwaliteitsniveau B uit de CROW systematiek, zijnde sober, duurzaam en doelmatig. Bij zowel realisatie als beheer werken we zo veel als mogelijk volgens de Aanpak uit de Green Deal Duurzaam GWW 2.0.
De normen voor vaardiepten zijn m.n. gebaseerd op de klassenindeling van de Conferentie van Europese Ministers van Transport (CEMT), de richtlijnen van de Beleidsvisie Recreatietoervaart Nederland (BRTN) en de Commissie Vaarwegbeheerders (CVB) Richtlijnen Vaarwegen 2005.
In 2019 is gewerkt conform het MeerjarenOnderhoudsPlan (MOP 2019-2022) waarin de onderhoudsactiviteiten zijn geprogrammeerd met een doorkijk voor de jaren 2020-2022.
Op 1 januari 2019 was de gemeentelijke herindeling Vijfheerenlanden een feit. Dit betekent dat het te beheren areaal aan kapitaalgoederen is uitgebreid. Met Provincie Zuid-Holland is nog overleg gaande over de overdracht en beheer van de vaarweg Merwedekanaal. Overeenkomstig de onderhoudsplicht heeft provincie Utrecht de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden in Vijfheerenlanden laten uitvoeren in 2019. De betreffende kosten waren niet opgenomen in de begroting van 2019, maar zijn wel meegenomen in de Jaarrekening 2019.
Het kwaliteitsniveau voor de Eem is uitgewerkt in de Eemvisie. Het voorziet in recreatief vaarweggebruik en de mogelijkheid om beroepsvaart tot 1.000 ton (CEMT-klasse III) naar Amersfoort mogelijk te maken en te houden.
Het nautisch beheer, het vaarwegbeheer en het onderhoud van het Merwedekanaal (CEMT-klasse II) was in 2019 integraal overgedragen aan de provincie Zuid-Holland.
Het beheerplan van de Eem is i.s.m. het Waterschap en de gemeente Amersfoort vastgesteld. In dit plan is
het periodiek onderhoud, baggeren en vervanging van beschoeiingen vastgelegd.
Het nautisch beheer, het vaarwegbeheer en het onderhoud van het Merwedekanaal is overgedragen aan de provincie Zuid-Holland. Provincie Utrecht betaalt provincie Zuid-Holland jaarlijks de overeengekomen kosten. De Oude Rijn beheert de provincie Utrecht zelf.
Wat hebben we hiervoor gedaan?
De provinciale vaarwegen, 18 km Eem, 17.5 km Merwedekanaal en 2,5 km Oude Rijn, zijn in 2019 onderhouden.
In 2019 zijn op zes locaties de beschoeiingen langs de Eem vervangen, en zijn een aantal meerstoelen en een auto-afzetplaats gecreëerd. Dit project loopt door tot begin 2020.
Voor wat betreft de baggerwerkzaamheden: als gevolg van de PFAS/PFOS problematiek zijn alle werken m.b.t grondverzet in geheel Nederland stilgelegd. Dat brengt met zich mee dat vermoedelijk medio pas in 2020 de bestek aanbesteed kan worden. Zeer waarschijnlijk zal er, alvorens het opnieuw aanbieden, weer een nieuwe peiling van het vaarwegprofiel moeten worden gehouden. Tevens verwachten we hogere kosten omdat landelijk massaal aanbesteed gaat worden in 2020. Door het uitstellen van baggeren ondervindt het scheepvaartverkeer vooralsnog geen hinder.